Sunday, September 22, 2013

Di Mana Letakknya Attitude Music Speaks Louder Than Words (MSLTW)?

Banyak betol komen dan mesej yang gua trima dalam emel, WeChat, WhatsApp, Facebook, Twitter dan banyak lagi bertanyakan tentang dimana letaknya attitude MSLTW di dalam blog ini? Ada yang kata blog gua ni dah mati, sell out, syok sindri, tak best, poyo dan 1001 kata lagi yang sewaktu dengannya. Tak apa, gua abaikan aja kata-kata sampah itu!!!  Kalo nak puaskan hati semua pihak memang payah…jadi gua buat aja ikut cara gua!!! Lagipun ni blog gua, jadi terpulang la pada gua nak corakkannya macam mana…buat apa gua nak peduli ngan kata-kata yang nak menjatuhkan tu ye tak? Huhu…

Berbalik kepada dimana letaknya attitude MSLTW tadi ni…pertama skali gua nak suma orang tau yang  gua mula berblogging ni dalam tahun 2008, kalo tak silap gua la. Ketika tu gua ngah blaja kat UiTM Arau Perlis dalam bidang marketing, gua diperkenalkan dengan duniya blogging ni oleh seorang member sekuliah. Memandangkan bidang yang kami amik ni ada kena mengena ngan bidang bisnes gak maka member gua ni mencadangkan supaya gua buat blog dan pilih satu produk atau perkhidmatan tuk dijual melalui blog tersebut bagi mencari duit poket tuk menampung perbelanjaan blaja gua…tapi gua tak ada idea nak jual apa? Jadi member gua bagi cadangan lain plak, dia suruh gua buat blog dan menulis didalamnya mengenai sesuatu yang gua minat atau sesuatu bidang yang gua pakar.

Terus gua kata gua minat muzik, tapi gua tak da la pakar atau arif sangat dalam bidang ni. Dia kata tak apa, dia suruh gua teruskan ja…dia bagi gua semangat dan dorongan tuk teruskan. Dua tiga minggu lepas tu gua perah otak mencari konsep, domain name dan nama tuk blog gua tu. Gua mintak tolong kat member gua suruh belikan domain name tuk blog gua tu sebab gua still lagi baru dalam dalam bidang ni…tak tau nak uruskan cam na. Akhirnya gua menggunakan domain name indieact.net dan nama blog gua adalah Music Can Be A Catalyst For The Changes…ianya diambil dari kulit album Plague Of Happiness yang berjudul Kawan. Maka bermula la hidup gua sebagai seorang blogger…

Tujuan utama gua buat blog pada ketika itu adalah hanya sekadar suka-suka tuk kongsi ilmu dan pendapat gua tentang muzik. Gua tengok pada ketika itu still lagi ada golongan yang kolot pemikirannya…mereka ni terdiri dari tiga golongan. Golongan pertama adalah golongan yang pikir muzik ni hanya membawa unsur-unsur negatif saja, golongan kedua adalah golongan yang hanya ikut sesuatu muzik itu tanpa mengetahui apa-apa pun tentang muzik tu dan golongan ketiga adalah golongan yang terlalu fanatik ngan sesuatu muzik tu sampai tak boleh trima muzik lain. Jadi gua rasa gua perlu perbetulkan keadaan ini…apa yang gua cuba sampaikan di sini adalah muzik sepatutnya menjadi medium kepada perubahan yang baik dan bukannya perubahan yang sebaliknya.



Tapi indieact.net atau Music Can Be A Catalyst For The Changes hanya bertahan selama setahun saja…selepas itu ianya berkubur begitu sahaja. Setelah setahun gua cuba analisis keberkesanan indieact.net dan gua dapati ianya hanyalah satu projek blog yang gagal!!! Sebabnya gua dapati gua gagal ubah apa yang gua cuba ubah iaitu tiga golongan tadi ni. Antara sebab kegagalannya adalah gua jarang update blog tu dan gua manjadikan blog tu sebagai bahan eksperimen atau latihan kepada gua tuk mengenali lebih mendalam lagi tentang selok belok duniya blogging ini. Maksudnya disini blog Music Can Be A Catalyst For The Changes hanyalah batu loncatan kepada gua tuk belajar mengenali duniya blogging secara detail.

Pada penghujung tahun2009 gua memulakan projek blog muzik terbaru gua iaitu makantidurmuzik.blogspot.com yang kekal sehingga hari ini. Walaupun pernah menghadapi kegagalan sebelom ini, tapi semangat gua still lagi tak luntur untuk terus memperjuangkan niat gua bagi menjadikan muzik pemangkin kepada perubahan yang baik. Jadi gua cuba memberi nafas dan menggunakan kaedah yang baru bagi menarik minat tiga golongan sasar tadi. Gua rasakan dengan cara penulisan atau dengan menggunakan perkataan saja tidak mampu untuk memecah tembok pemikiran mereka ini. Jadi gua rasa gua perlu mengetengahkan muzik itu sendiri kepada mereka supaya mereka dapat menilai dan mengkajinya sendiri.

Seperti juga kita belajar di sekolah, jika selalu sangat disuap dan didodoikan tanpa perlu kita berusaha akan membuatkan kita menjadi malas dan tak produktif. Kita mungkin akan dapat apa yang disampaikan, tapi adakah kita akan dapat 100% apa yang di sampaikan? Sudah tentu tidak bukan? Untuk dapat 100% apa yang disampaikan kita perlu berusaha sendiri misalnya dengan membuat latihan dan mencari buku rujukan tambahan. Jika kita tidak dapat 100% pun tapi cuma dapat 75% sahaja itu sudah memadai bagi gua kerna ianya lebih baik dari kita dapat 35% sahaja tanpa berusaha apa-apa.

Dan itulah apa yang gua cuba buat atau ketengahkan didalam blog ini…gua cuba menolong kawan-kawan band suma ngan cuba mempromosikan muzik mereka kepada umum dengan harapan muzik mereka ini dapat merubah golongan sasar tadi ni. Gua juga berharap apabila golongan sasar ini mendengar sesuatu muzik yang gua tolong promotekan, mereka akan mencari inisiatif sindri untuk mengkaji muzik yang mereka dengar itu. Gua dah tak larat nak suap…bukan sebab gua dah berputus asa, tapi di sebabkan oleh kekangan masa. Gua uruskan blog ni sorang-sorang saja, jadi masa gua agak terhad tuk menulis di sini…dan disebabkan itu gua menamakan blog gua ini MSLTW.

Akhir kata ini adalah attitude MSLTW cara gua…kalo lu all tak boleh trima dan ikut ngan cara gua tak apa lu all ikut ja cara lu all. Tapi jangan dipersoalkan lagi cara gua…kita perjuangkan ikut cara masing-masing demi nama muzik. Kepada yang boleh trima cara gua teruskan menyokong…gua tak mintak pun dipuji, diberi penghargaan atau pun di taja. Apa yang gua mintak hanya sokongan dan dorongan!!! Kita gaduh-gaduh dan berbalah sesama kita pun tak guna!!! Jangan banyak sangat bercakap, takut-takut nanti orang naik meluat…skali skala cuba bertindak sama. Ni cakap ja banyak tapi apa sumbangan lu tuk menolong kawan-kawan band kita suma? Huhu…

3 comments:

Unknown said...

to be yourself is always you can do BRO. Keep it up. Kak yong sokong. Selalu.

azmiramin said...

thank...ni yg bertambah smangat ni.haha...

EKSTRIM - Media Muzik Metal Malaysia said...

TERUSKAN PERJUANGAN LU BRO DGN CARA LU.. APA YANG LU BUAT NI CUKUP BAIK DALAM MEMBERIKAN SUMBANGAN KEPADA GERAKAN MUZIK UNDERGROUND KITA. PEDULIKAN KATA-KATA MEREKA YANG MEMPERSOALKAN KERJA LU SBB MEREKA BUKANNYA MEMBERIKAN SUMBANGAN TETAPI HANYA TAU MENGELUARKAN KATA-KATA SUMBANG. EKSTRIM TELAH LAMA MELETAKKAN MSLTW DLM LINK (BLOG 'N' ROLL) MALAH SENTIASA MERUJUK KEPADA MSLTW UTK MDPTKAN MAKLUMAT GIG2 TERBAHARU. TOTAL RESPECT TO MSLTW..

Post a Comment